Norges ACTA aktivisme- og diskusjonstråd ACTA står for Anti-Counterfeiting Trade Agreement. ACTA er internasjonal avtale etablert av amerikansk underholdningsindustri, de prøver og har forhandlet seg frem til en enighet bak lukkede dører i andre land. Noe som undergraver et demokrati bygd på åpenhet. Avtalen ble skapt for å ivareta opphavsrettighetene, for å styrke merkevarebygging og for å forebygge forfalskning. Kulturdepartementet har allerede prøvd å snikimplementere deler av ACTA inn i norsk lov. Det ble avslørt i 2010 at kulturdepartementet ikke journalførte et notat sendt fra underholdningsindustrien, notatet viste endringer de ville ha i norsk lovverk, de krevde at den digitale teknologien skulle tilpasse seg deres media og der dette ikke lot seg gjøre, skulle borgerne overvåkes elektronisk. Det er ikke underholdningsindustrien som skal operere som politi på nettet! ACTA ble nå signert av EU, og har blitt signert av Australia, Canada, Japan, Sør-Korea, Marokko, New Zealand, Singapore og USA. Dette vil presse Norge til å måtte ta et standpunkt. Tidligere har KD og JD sagt at dette ikke er aktuelt å ta et standpunkt og at det ikke er nødvendig ennå. I mine øyne er ACTA et monopolistisk monster som truer friheten, innovasjonen, menneskerettighetene, kreativiteten og borgerrettighetene våre. Og sist men ikke minst, ACTA gir blaffen i den private sfære, er et tillitsbrudd mellom borger og stat. Selv om man ikke har noe å skjule, betyr det ikke at man ikke har noe å frykte. Tenkte vi kunne ha en tråd der vi kan legge hodene våre i bløt, finne ut hva vi kan og ikke kan gjøre. Poste idéer, tanker, utkast til leserinnlegg, flygeblad, bannere o.l.
Kanskje forslagene i denne tråden kan være til nytte? Det eneste som mangler er mer praktiske råd når det gjelder det politiske. Dette er vel forresten den nyeste utgaven av selve avtalen (korriger meg om jeg tar feil): http://www.aph.gov.au/house/committee/jsct/21november2011/treaties/anti_counterfeiting_text.pdf Og her har dere en litt eldre utgave: http://www.ustr.gov/webfm_send/2379
Digger at du tar initiativ Yax! Det jeg har tenkt på i forbindelse med ACTA er først og fremst You found the card med anti-ACTA theme, og denslags. Dette er for så vidt det enkleste for meg, siden det ikke er noen mulighet for å få igang noen større demonstrasjone der jeg bor. Har begynt med design av disse kortene og en webside i sammenheng med anti-ACTA, lover å lage en delt dropboxfolder der jeg putter alt etter hvert. Om noen andre har noe jeg kan jobbe utfra ville det ha vært konge!
Det beste hadde vært om det kom noe medieoppmerksomhet om denne saken. Den ser ut til at politikerene ikke liker å ta i den.
Kanskje de skriver noe om vi kjører på med andre metoder: https://whyweprotest.net/community/threads/jumbotråden-for-aktivisme.93073/ ?
Om noen skulle tenke på å angripe dna.no igjen eller noe vil jeg bare si ikkje gjør det. Om noen skulle begynne med cybervold nå vil de som er for strengere overvåking bruke det som argument.
Har sagt det samme fra starten av, men folk er kortsiktige. Er ikke lov å planlegge slikt her uansett.
Ja. Er ikke litt av poenget med kampen mot ACTA kampen for ytringsfrihet og hindre sensurering etc. uansett? En hver udemokratisk måte å protestere mot ytringsfrihet er motsigende og feil i mine øyne.
Du har definitivt rett der. Jeg vil bare at folk ikke skal gjøre noe dumt, cybervold med politiske hensikter erdet samme som anarki og anarki fører aldri til noe godt.
Om dere vil så kan jeg sette sammen et doc, av de som dere hadde lagt ut link til her lengre oppe, og så spre det ut via min blogg, og printe det ut x-antall eksemplarer og så henge dem rundt omkring i byen, for på den måten informere folket... Høres det greit ut eller ???